Berlijn2015.reismee.nl

Lopen, lopen en nog eens lopen...

Hallo liebe Kinder,

Vandaag zijn we weer naar een gewone basisschool geweest. Deze school was heel anders dan in Nederland en de school die we maandag bezocht hebben.

Deze school lag in Kreuzberg, het zag er allemaal heel oud en vervallen uit. Niet zo'n heel mooi deel van de stad. Overal waar je loopt of kijkt zit er grafiiti op de muren.

De basisschool had veel buitenlandse kinderen. De nationaliteiten liepen heel erg uit elkaar, van Turks tot Marokkaans, en van Duits tot Afrikaans. Ook zaten er veel kinderen op school die niet zo veel geld hadden. De school kreeg hier extra geld voor, om de kinderen voor niks een schoolmaaltijd aan te kunnen bieden. Op de andere scholen kregen de kinderen tegen betaling het eten tussen de middag, op deze school was dat dus niet.

We werden helaas niet zo leuk ontvangen op deze school, er werd niet eerst verteld wat het voor school was en wat ze voor doelen hadden en zo voort (op de andere scholen gebeurde dit wel netjes!). We werden meteen in een klas gezet, waar we wel met onze paspoorten aan de slag zijn kunnen gaan :). Helaas vond de juf waar ik bij in de klas kwam dit niet zo leuk, ik heb maar twee kinderen het paspoort mogen laten invullen (zij vonden dit gelukkig wel leuk!).

Om 11 uur waren we alweer klaar op deze school en hebben we besloten om naar het Joodsmuseum te gaan. Het ging niet over de oorlog, maar over de geschiedenis van de Joden. Er waren een aantal ruimtes ingericht die je lieten voelen hoe de Joden zich hebben gevoeld tijdens hun gevangeschap, heel indrukwekkend!

Toen we klaar waren zijn we lekker wat gaan eten op een terassje. Daarna zijn we naar Checkpoint Charlie geweest. Dit is een punt in Berlijn waar je vroeger, toen de muur er nog stond, van het Amerikaanse gedeelte van de stad naar het Sovjet-Unie-deel ging. Eigenlijk stelde het niet veel voor. Het was een klein wit houten huisje met wat zandzakken ervoor. Ook stonden er twee soldaten in het pak van vroeger met de Amerikaanse vlag. Samen met hen staan we op de foto (helaas heb ik deze nog niet gekregen van degene die de foto gemaakt heeft).
Ook hier zijn we in een museum geweest. Dit ging over het Checkpoint. Hier zag je allemaal foto's van vroeger en hoe de mensen van het ene naar het andere deel probeerden te komen zondere gezien te worden.

Na het museum zijn we ons in het hotel even gaan opfrissen om vervolgens lekker te gaan eten. We zijn in een echt typisch Duist schnitzelrestaurant gaan eten, heel erg lekker!

Na het eten zijn gezellig naar een karaokebar geweest, wat was dit gezellig zeg! Gelukkig hadden ze heel veel Nederlandse nummers die we lekker met z'n alle gezongen hebben. Uiteindelijk zijn we met de bus terug naar het hotel moeten gaan, omdat de metro niet meer reed.

Vandaag hebben we heel veel moeten lopen. Wat heb ik een pijn aan mijn voeten, maar dit is het allemaal waard!

Morgen is alweer de een na laatste dag. We gaan een bezoek bregen aan een school voor slechthorende en slechtziende kinderen, lijkt me heel interessant!. Morgenmiddag gaan we gezellig met z'n allen naar de dierentuin.

Viel liebe Grüβe!