Berlijn2015.reismee.nl

Kijken, kijken, kijken

Hallo allemaal,

Vandaag hebben we de eerst basisschool bezocht, wat een verschil met Nederland! Ze hebben hier niet zoals bij ons één juf voor de klas staan, maar een mentor die ze maar een paar uur per week zien. De andere uren krijgen ze les van andere juffen of meesters.

In Duitsland gaan de kinderen pas vanaf 6 jaar naar school. Ze beginnen in de 1e klas, zoals ze dat hier noemen. De klassen gaan hier van de 1e klas tot de 6e klas.
In de 1e klas beginnen ze met 21 uur school per week. Dit loopt op tot 31 uur per week in de 6e klas. Ieder jaar krijgen ze meer uren erbij.

De school die we vandaag bezocht hebben staat in Oost-Berlijn. Tijdens de oorlog is er een bom op het gebouw gevallen, hierdoor hebben ze een oud (alt) en een nieuw (neu) gebouw.

Iedere klas heeft een eigen stukje schooltuin die ze zelf verzorgen. Hier staan verschillende groentes in, die ze kunnen gebruiken om te eten.

Ik heb ook al een paar antwoorden op jullie vragen gekregen :).
In Duitsland hebben ze geen lessen zoals bij ons op de basisschool, maar zoals op de middelbare school, ieder uur gaat een bel. De lessen duren driekwartier, daarna hebben ze 10 minuten de tijd om naar een ander lokaal te gaan en misschien een beetje eten. Tussen de middag hebben de kinderen een gezamenlijke lunch. Deze wordt voor hen verzorgd, ze hoeven dus geen boterhammen mee te nemen naar school voor tussen de middag.

Ze hebben een smartbord, maar nog niet zo lang. Een paar jaar geleden hadden ze net als bij ons krijtborden.
Er wordt betaald met de Euro, net als bij ons.

Na het bezoek aan de basisschool zijn we naast de school in een lunchroom gaan lunchen. Met alle andere even praten wat we allemaal gezien hadden. Na het lekker eten zijn we Berlijn verder gaan verkennen.

Vandaag hebben we de mooie kant van Berlijn gezien. Het gedeelte dat we gisteren gezien hadden was vies, het stonk, overal lag afval en veel gebouwen stonden leeg en waren kapot.
Vandaag was dat helemaal anders! Hele mooie en grote gebouwen, veel nieuw en modern.

In dit gedeelte lag een gedenkmonument voor de Tweede wereldoorlog. Hier zijn we in geweest (tussen de foto's kunnen jullie zien hoe het uitziet). Het waren allemaal betonnen blokken die steeds groter en hoger werden. Je voelde je een beetje eenzaam, je hoorde iedereen praten maar je zag niemand. De gangen waren heel smal. De maker van het monument wilde ons laten voelen hoe de mensen die gevangen genomen werden zich voelden. Wat was dit mooi zeg!

Daarna zijn we naar de Brandenburger Thor geweest. Een heel groot gebouw tussen de ouder Berlijnse muur.

Na de Brandeburger Thor zijn we ons gaan opfrissen op de kamer van het hotel en zijn we lekker wat gaan eten op Hackischer platz. Het was vandaag zo'n mooi weer dat we lekker op een terassje hebben kunnen zitten.

Oh ja helemaal vergeten, vandaag was de eerste keer dat we met de metro en de trein hebben gereist. Iedere 5 minuten gaat er een trein of een metro naar een plek. Heel handig!

Het was weer een hele leerzame, gezellige en vooral leuke dag. Morgen gaan we naar de kleuterschool en naar de school voor de meesters en de juffen. Ik ben weer heel nieuwsgierig!

Een dikke knuffel van jullie juf vanuit Berlijn!