Berlijn2015.reismee.nl

Een drukke dag

Hallo liebe Kinder!

Heute war ein anstrengender Tag. Heute Morgen gingen wir zu einem Kindergarten. Hier haben wir gesehen, dass Kinder mehr als 2 Jahren zur Schule ging. Diese Schule dauerte 6 Jahre....

Oeps, na al dat Duits ga ik het zelf ook nog schrijven!

Vandaag was een drukke dag. Vanmorgen zijn we naar een kleuterschool geweest. Hier hebben we gezien dat kinderen vanaf 2 jaar naar school gingen. Deze school duurde tot 6 jaar. Daarna gingen ze naar de basisschool.
Op de kleuterschool hadden ze 4 verschillende afdelingen. Een daarvan was een Nederlandse afdeling. Deze kinderen kregen in het Nederlands les.

Er werd heel veel buiten gespeeld, zelfs als het regende of stormde! Ze hadden ook niet echt les. De meester of de juf mocht zelf bepalen wat ze gingen doen. De kinderen leerden er doormiddel van ontdekken.

's Middags zijn we niet naar een school voor meesters en juffen geweest, maar naar een montessoribasisschool. Op deze school zaten maar 40 kinderen. Iedere klas had 2 juffen. Hier zijn we maar heel kort geweest, want er kwamen nieuwe kinderen naar de school kijken.

Na het bezoek aan deze school zijn we lekker gaan winkelen bij de Primark met een groepje, wat een drukte!
Na even lekker gewinkeld te hebben zijn we even naar de kamer geweest om alle gekochte spullen op te ruimen (onze kamer is een echte meidenkamer, overal ligt wel iets!).

Om te eten zijn we naar Kreuzberg geweest, een klein deel in Berlijn. Hier is alles goedkoop. We zijn op terrassje gaan zitten en hebben een lekker hamburger met zelfgemaakte frietjes erbij gegeten.

Vandaag was een drukke maar leuke dag.
We moeten ons goed concetreren om al dat Duits goed te verstaan. Best vermoeiend.

Onze reis is al weer half om. Nog drie dagen en dan kom ik alweer naar huis. Stiekem vind ik dit niet erg, het is heel leuk maar ik mis Nederland een beetje en jullie natuurlijk ook!

Morgen weer een bezoek aan een gewone basisschool. Ik ben erg benieuwd of deze anders is dan die wat we maandag bezocht hadden.
Ook hoop ik dat ik morgen met jullie paspoorten aan de slag kan, want hier is nog geen tijd voor geweest.

Viel liebe Grüβe aus Berlin